Örkény István
Játékszabályok
Ennek a mulatságos és nevelõ erejû társasjátéknak
tetszés szerinti számú résztvevõje lehet.
Játszhatja egy nyolc-tíz fõbõl álló
baráti kör, de nyolc-tíz milliós népek is jól
elszórakozhatnak vele. Csak az a fontos, hogy a középen hely
legyen.
Mindenekelõtt ketten kimennek a társaságból, ha
lehet,~ két olyan személy, aki nem túl jól ismeri
egymást. A többiek összebeszélnek. Minden föladat
jó, amit nem könnyû kitalálni, a játék
ugyanis annál szórakoztatóbb, minél tovább
tart.
Épp ezért teljesen szabályos, ha nem egy, hanem két
föladatot dolgozunk ki, és az egyik szereplõnek ezt, a másiknak
pedig amazt kell kitalálnia. (Példának okáért:
örök ifjúság és tyúkszemvágás.)
Amikor ebben megegyeztünk, a két szereplõt vissza lehet hívni.
Most kezdõdik a játék.
Valaki odalép az egyik szereplõhöz, beköti a szemét,
aztán odalép a másikhoz, és néhány
olyan mozdulatot tesz, mely a föladott dolgot sugallja. Ezután levesszük
a kendõt, és a másik szereplõ szemét kötjük
be.
Most megint föláll valamelyikük, odalép ahhoz a szereplõhöz,
akinek nincs bekötve a szeme, és néhány ügyes
gesztussal jellemzését adja annak a föladatnak, amelyet õrá
róttunk ki.
Persze, miközben a szereplõket gondolkozásra serkentjük,
arra kell ügyelnünk, nehogy idõ elõtt eláruljuk
magunkat. Úgy helyes, ha a föladatnak csak egy tört részét
mutatjuk be; a jelen példánál maradva mindkét szereplõ
elõtt letérdelhetünk, hiszen tyúkszemet lehet térden
állva is vágni, másfelõl viszont akkor is térdre
vetjük magunkat örömünkben, amikor megtudjuk, hogy örökké
fiatalok maradunk.
A tapasztalat arra mutat, hogy nyolc-tíz mozdulat bemutatása után
a szereplõk többnyire pedzeni kezdik a megoldást. Ilyenkor,
hogy a játék tovább tartson, szabad "félrevezetõ"
jeleket is adni, persze sohasem úgy, hogy azok a föladattal szöges
ellentétben. legyenek. Így például, ha a tyúkszemvágást
akarjuk sugallni, nem szabad olyan mozdulatokat végezni, mintha ejtõernyõvel
akarnánk kétezer méteres magasságból leugrani,
mert ez a sport tyúkszemvágóknál nem gyakori. Ellenben
bátran ugrabugrálhatunk úgy, mintha lepkét akarnánk
fogni, mert egy tyúkszemvágónál, aki az. ülõmunkától
elhízott, könynyen elképzelhetõ, hogy reggelente egy
kis könnyû testmozgásra vágyik.
A szereplõknek három ízben van joguk találgatni.
Aki sikeresen megoldotta a föladatot, jutalmul közénk ül,
és másvalakit küld ki maga helyett.
Aki azonban harmadszorra sem jött rá a megoldásra, újra
meg újra kimegy, egészen addig, míg rá nem jön
a dolgok értelmére.